Familjescouting (0-5år)

Genom Familjescouting får barn under 6 år tillsammans med en eller flera vuxna på ett roligt och lekfullt sätt möta scouting hos oss i Örtofta Scoutkår.

Här finns den senast uppdaterade infon för Familjescouting!.

Familjescouterna träffas ca fyra gånger per termin på en lördag mellan 09:30-11:30. Se kalendern för mer info om träffarna och om vi eventuellt kommer vara på annan plats än Scoutstugan i Väggarp.  Vi postar varje träff på kårens Facebooksida. Ingen föranmälan krävs men det är underlättar mycket att svara om man kommer eller inte.

Att ha på sig och med sig

Kläder efter väder och årstid – vi är ute i alla väder!

Bra skor/stövlar, oömma och lagom varma kläder. Det är alltid bra att klä sig i lager, särskilt när det är extra varmt eller kallt. Ull är ofta bättre än bomull då det värmer även när det är vått/svettigt.

Ta med regnkläder, extra strumpor och underkläder,
2 mindre plastpåsar (att ha mellan torra strumpan och våta skon om foten blir blöt), varm tröja, mössa, 2 par vantar, sittunderlag, mugg/kåsa samt skräppåse.

Mat

Ta gärna med mellanmål i form av exempelvis frukt och/eller smörgås, samt dryck i slagtålig flaska.

Vid kallt väder gärna varm dryck och/eller varm mat.

Om ni vill äta en stadigare lunch ute i naturen efter mötet går det naturligtvis bra. Ta med det ni önskar så hjälper vi till att hitta en fin plats och grillmöjlighet. Ofta kan vi ta med utrustning för att göra upp eld – vi skriver i Facebookeventet hur möjligheterna ser ut varje gång.

Viktigt!

• Om barnet eller den vuxna är allergiskt/överkänsligt mot något eller annat speciellt behov som vi bör veta om, var vänlig och meddela oss ledare detta.
  • Kom i tid för samling— respektera varandra. Om ni är ändå är sena, vänligen skicka meddelande till ledarna via SMS eller Messenger.

Medlemskap

Om ni gillar Familjescouting, välkomna som medlemmar i Scouterna. Vi räknar med att ni provar på 1-2 möten men att ni senast då besöker scoutkårens hemsida och fyller i vårt medlemsformulär: https://ortofta.scout.se/bli-scout/.
Det kostar 150 kr / termin och person. Medlemmar skyddas av en olycksfallsförsäkring under vår verksamhet.

Medlemskapet ger också oss möjlighet att skicka viktig information till er via MAIL.

Ledare på avdelningen Familjescouter

Maria Schelin